Tuesday, May 31, 2011

belaja mandarin..

assalamualaikum..

ni hao ma my fwens yg tengah selongkar blog sy ni? wo hen mang with my study at uitm..xiexie come wo de blog..
 2 baru intro dari apa yg aku dah belajar selama dua hari with my laoshi..her name lee chai chuen...she is so beautiful n nice person..

first day dah belajar number 1-10 dalam mandarin..yg ni aku blh ckap lg sbb sebelom ni aku penah dengar akak aku sebut2 n belajar dlm tv..cewah bila baca ja ok la kn laju je then bila laoshi kata cuba baca terbalik plk meant dari 10 sampai 0..haha mcm2 bunyi ada...kitorang ni mcm bdak darjah 1 la sbb pkara2 asas x tau lg..masuk ja kelas suasana mcm kat sekolah rendah blh dengar kalau sapa dok kat luar kelas.. jom aku nk kongi ngn sapa2 yg baca blog aku...
0_ ling             11_shi yi              
1_ yi                12_shi er                                   
2_ er               13_shi san                                        
3_ san             14_shi si
4_si                 15_shi wu
5_wu               16_shi liu
6_ liu               17_shi qi
7_qi                 18_shi ba   
8_ba                19_shi jiu
9_jiu                 20_er shi
10_shi               21_er shi er
 
sekarang aku dah blh baca dari number 1 sampai 99..senang upanya belaja number ni....baru no. la yg len x msuk g..yg 2 aku x blh komen apa2 g sebab baru belajar sikit2 lg...k la zaijian..wo xiang ni men.. :)



No comments:

Post a Comment